Sorry ass, noen ganger må det en lærer til for å si noe om hvordan vi utøver vårt yrke. Og ja, sorry til de av dere som ikke er enige med aftenposten, sinnet mitt treffer kanskje for bredt. Men samma det!
Å være lærer var muligens i gamledager å kaste terning. Eller gi femmere og seksere til de som hadde med eple og satt pent på stolen. Jeg TROR ikke det. Men kanskje de som skriver om denne ene uhildede vurderingen mener det.
Velger å tro at INGEN tror det er så enkelt. Men altså, gir jeg en ikke uhildet vurdering av elevene mine? Virkelig? Det er lenge siden jeg har sett noen fjerne all min faglige integritet SÅ enkelt. Er det virkelig mulig? Hva tror man vi driver med?
Vi skal drive vurdering for læring på en motiverende måte. Det er den enkle bestillingen. Prøv det den som vil. Uhildet kan man fint være. Ikke anonym. Og jeg sier ikke at det er enkelt å være uhildet. Men det er da i mine øyne minst 50% av jobben vår. Altså er det mye av hva hverdagen går med til. Hvordan vurdere riktig. Ikke rettferdig nei, riktig.
Vurdering har iallfall de siste sju årene blitt mer og mer prosessorientert og vi skal bruke vurderingene til å fremme læring. Først var det å fremme læring. “Vurdering for læring” heter dette populært. Og med nye læreplaner heter det nå at vurderingen skal engasjere og motivere. Dermed streber vi mot det. Og om en som yter ekstra da blir belønnet med en karakter bedre, vil du kanskje si at ja, akkurat, du er ikke uhildet. Jo, det er jeg, det er bare at jeg som lærer har muligheten til å se eleven mange timer i uka, ser hva hen får til i timene og hjemme OG på prøver. Hvis jeg har prøver da. Å, er det mulig å være uhildet uten prøver? Ja.
Og at en anonym eksamen er uhildet? Ikke engang faglærere kan få en begrunnelse på en eventuell klage. Så hva vet jeg da om at det er en uhildet vurdering. Eneste gang jeg har ANBEFALT elever på det aller sterkeste å klage fremsto svarene på klagen som langt fra uhildet. Svarene hadde ett formål og ett alene, å hensynta de som i første omgang hadde gitt sensuren.
Og dropp mine fag da. Hvordan kan en elev som har 6 i standpunkt i norsk gå fra 1 på eksamen til 6 ved å klage? Vurderingen er anonym ja. Uhildet? Tja.
Flott å avlyse eksamen det syns jeg. Så får man heller ta en diskusjon av selve ordningen snart. UDIR sa i forbindelse med nevnte norskeksamen og klagen der at “vi har den beste eksamensordningen i hele norden, og ser ingen grunn til å endre den.”
Å avlyse eksamen gjør elevenes hverdag enklere! Det var såvidt jeg kan skjønne målet med å avlyse. Om det gjør MIN hverdag enklere? Ja, kanskje, om noen dager. Jeg vet ikke. Det blir flere vurderinger, jeg vil føle på at jeg må vurdere grundigere og om mulig enda mer uhildet.
Men JA, det gjør min hverdag bedre. For nå kan jeg begynne jobben med å tilby mine elever forutsigbarhet resten av året! Deilig, det trenger de nemlig. Ungdom trenger forutsigbarhet. Og covid er for de som ikke har fått det med seg uforutsigbart.
Skåler i kaffe for en enklere og mer forutsigbar hverdag for ungdommene jeg! <3
Ha en magisk mandag!
Joakim 🙂
PS! Det er maaaange andre aspekter ved å avlyse eksamen, det er jeg fullstendig klar over. Dette er min umiddelbare ryggmargsrefleks på dette ene ordet “uhildet”.