De sårbare elevene

Hvem ER disse sårbare elevene, har jeg undret meg på. Under hele covid, og nå senest under streiken har jeg gjort dette. Undret. På hvor dette fokuset plutselig dukket opp fra. Altså fra politikere da, og presse. 

JEG vet hvem de sårbare elevene er. Som lærer tenker jeg at absolutt alle mine elever er sårbare. Selv på vgs. Og så prøver jeg også så godt jeg kan å tenke som min arbeidsgiver at absolutt alle elevene på skolen er mine elever. Selv om det selvsagt blir slik at de 90 – 150 elever jeg underviser akkurat dette året, er enda litt mer mine. Og de er altså alle og enhver sårbare.

Og neida, jeg er ikke så dum at jeg ikke forstår at det ikke er dette aviser og politikere snakker om. De snakker selvsagt om elever med behov utover det de fleste bør forvente å få dekket. Forresten så snakker foreldre om det også, og all ære til dere for at dere gjør nettopp det. Særlig dere som har barn som har enda litt mer behov. Dere vil antagelig være enig med meg i følgende;

Vær så snill å beholde fokuset på sårbare elever også nå når covid og streik ikke lenger påvirker skolehverdagen!

For hvor var fokuset før covid? Og hva har helt konkret blitt gjort fra øverste hold for å gjøre en reel forskjell? HAR dere gjort noe i det hele tatt? Annet enn å benytte fokuset til å få oss på jobb under covid, og få oss tilbake på jobb igjen nå? Som lærer i samfunnsøkonomi og utdannet siviløkonom mistenker jeg at det for politikere har dreid seg om logistikk. “Vi må ha et sted å gjøre av barna for å få hjulene til å gå rundt.” Det er fair det altså, i mine øyne. Jeg elsker jobben min jeg, og trives svært godt med å være der. Men da fikk dere kalt en spade for en spade. Og kanskje også skynde dere å anerkjenne at skole ER mer enn oppbevaring, det er enkelt å spissformulere noen ganger, når fokuset blir som ovenfor. Selvom vi, eller iallfall jeg, forstår hva som menes. Hvis jeg vil.

Politikere har nå lovet et gjennomgående sterkere fokus på sårbare elever, altså de jeg tenker at politikerne definerer som elever med særskilte behov. Og jeg mener at absolutt alle elever burde og skulle få det lille ekstra hver dag, så mye de har behov for. Utover hva vi som lærere kan by på. Etter at vi selvsagt hver dag har bydd på alt vi kan. Det er faktisk jobben vår. Politikerne lover mer, slik jeg ser det. Så kom igjen nå; by på mer dere også!

Og please, ikke kom mandag og si at dere har satt ned et utvalg. Eller at dere skal fatte et vedtak. Eller starte en prosess.

Da, unnskyld språket, spyr jeg.

Joda, selvsagt vet jeg at en prosess eventuelt må til. Men den bør ha blitt startet senest i 2020, den da. Selvsagt egentlig uendelig mange år tidligere. Forskjellen er at nå har fokus blitt satt. Bordet er dekket. Kom igjen!

Tar meg en liten kaffe til før søndagen skal fylles med en frisk liten fjelltur 🤩 God søndag dere!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg