Gjemmekontor?

På en lørdag, spør du? JA, det er om sommeren(!) det funker å være kav lat OG lærer. I dag skal det vurderes en hel del. I morgen også. Og neste helg. 

Før det har jeg lest avisa hvor det står “Langtidsledigheten er på et urovekkende høyt nivå”. 109.000 er ledige pr i dag. Altså er en av naboene dine som hittil i livet alltid har hatt jobb, arbeidsledig. Iallfall kanskje. De som syns det er verst sier kanskje ikke noe om det. Kredittkortgjelden øker også i Norge. Om det er en sammenheng er i beste fall en kvalifisert gjetning fra min side. Men vær våkne folkens, se om noen i din omgangskrets kan trenge en skulder i disse dager. 

I samfunnsøkonomien ser vi ikke mest på hvordan individer rammes av arbeidsledighet. Og fordi det rammer individer er det også vanskelig å si noe om. Iallfall om man samtidig skal gjøre det til noe positivt. For hvordan kan det at ledigheten nå er urovekkende høy og at den øker mest blant unge gjøres til noe positivt? 

Vel for de som i øyeblikket ER ledig kan politikerne våre sette seg ned og se om det gir noen muligheter for å disponere midlene de øser ut i forbindelse med krisen til å omskolere på vettugt vis. Eventuelt øse ut enda mer penger. De går i tilfelle til en kommende generasjon eller til de som skal hjelpe kommende generasjoner.

Da oljekrisen inntraff, det var ganske spesielt. Omtrent nøyaktig samtidig som vi fikk en bråte med arbeidsledige ingeniører, ble det nesten umulig for en ingeniør eller sivilingeniør å omskolere seg til lærer!(!) Jeg håper virkelig ikke den virkningen var tilsiktet. Vi mangler lærere i Norge om noen år. Sykepleiere også. I hopetall. Og etter olja (neida vi som lever nå trenger kanskje ikke bekymre oss) trenger vi en industri. Vi trenger ny næringsstruktur. Vi trenger arbeidsplasser. Andre typer enn i dag. Det blir et ansvar for veldig mange. 

Kortsiktig kan politikerne se om den ledigheten som akselererer NÅ kan løses ved å bruke midler til omskolering og eller videreutdanning. Ja det setter press på et utdanningssystem som pt har begrenset kapasitet, men kan det for eksempel være mulig å tenke at unge voksne med en eller annen eksisterende kompetanse er kapable til å følge mesteparten av en slik utdanning digitalt?

Langsiktig er slike som meg en del av løsningen. Vi må reformere skolen nok til at elevene våre helt reelt får muligheten til å tenke nye og egne tanker. Hvorfor det? Jo, fordi at fortsatt er det slik at når økonomiske tidsskrifter eller bilag i økonomiske aviser dreier seg om Innovasjon, så er minst 70% av innholdet tuftet på andre former for energi. Hæ? Jeg er så 100% sikker på at dette landet kan så uendelig mye mer enn å tenke kun energi. Og jeg mener ikke å tråkke på noen av de allerede fabelaktige grundere der ute nå. Jeg sier bare at vi trenger flere! Uendelig mange flere!

Og når de som sitter og styrer nå, en anselig andel med minst begynnende sølv i kantene, tenker etter. Hvor gammel var egentlig du da du fikk din første reelle mulighet? La oss bruke alle kriser fremover til å løfte ungdom opp og frem. Bejuble nye ideer og ta imot iver og lyst med glede. Ikke skepsis. “Ja hva har du gjort før a?” drit i det nå! Spør heller “hva har du tenkt å gjøre for oss?”, hør på ordene og la tillit trumfe erfaring. 

For enkelt sier du? Ja, i det minste svært forenklet. Det er samfunnsøkonomiens herlige frihet da, å forenkle. Jeg sier ikke at det er så enkelt som dette. Men det kan kanskje være enkelt å benytte anledningen til å prøve? 

Avisa der det står om ledigheten. Dagens.

Tror ikke jeg gjør det vanskeligere på en lørdag. 

Nå; kaffe og vurdering 🙂

God lørdag!

Joakim

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg